جود بالاتر است یا بخشش؟!


عقیق:پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان را از منظر معظم له منتشر می سازد که رسانه رسمی حوزه آن را انعکاس خواهد داد.

 

دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

 «اللهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبیهَ؛ وَباعِدْنى فیهِ مِنَ السَّفاهَهِ وَالتَّمْویهِ، وَاجْعَلْ لى نَصیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فیهِ، بِجُودِکَ یا اجْوَدَ الْأَجْوَدینَ؛ خدایا در این ماه، فهم و آگاهى را روزیم کن، و از کم عقلى و بى اطّلاعى دورم کن، و از هر خیر و نیکى که در این ماه نازل مى شود بهره اى برایم قرار ده، اى بخشنده ترین بخشندگان»[۱]

 

از جمله نکات مهم دعای روز سوم ماه مبارک رمضان می توان به لزوم اندیشه ورزی و دور اندیشی در تحقق بیداری و آگاهی ، پیامدهای علم بدون عمل ؛ فضیلت ماه مبارک رمضان و ترسیم درجات رحمت و بخشش الهی اشاره کرد.

 

تفکر؛ معرفت؛ بیداری

ماه مبارک رمضان ماه بیدارى و هوشیارى است؛ لذا باید با تقویت اندیشه ورزی و تفکر در ماه رمضان به شناخت و معرفت دست یافت.[۲]

 

اسرار آفرینش در آسمان و زمین و اسباب زندگى و عوامل فنا و درد و رنج ، هر کدام مى تواند مایه عبرت و هوشیارى انسان هاباشد و سطح معرفت فرد را افزایش داده و بر بیدارى و آگاهى انسان بیفزاید و او را از خواب غفلت بیدار کند.[۳]

 

دوراندیشی در گرو دوری از جهل و شتاب زدگی

یکى از عوامل شتاب زدگى، جهل و نادانى و سفاهت است؛ زیرا افراد جاهل و نادان، اغلب گرفتار اوهام و پندارهاى غلط هستند و به گمان این که مقدّمات کار فراهم است، خود را در گرداب حوادث مى افکنند و با ناکامى و شکست روبرو مى شوند، در حالى که هوشیاران آگاه، تمام جوانب کار را مورد بررسى قرار مى دهند و با حزم و دوراندیشى و اجتناب از هر گونه شتابزدگى، عبودیت حقیقی خداوند را محقق می سازند.[۴]

 

عالم بی عمل

از همه خطرناک تر عالم بى عمل است. آن کس که آگاهانه راه خلاف مى رود و همچون دزدى است که با چراغ آمده، به کاه دان نمى زند، بلکه کالاى گزیده تر را مى برد. تمام بدبختى هایى که بشر در طول تاریخ[۵] داشته، به خاطر همین عالمان بى عمل بوده. سرچشمه تمام جنگ ها و نابسامانى ها در جامعه بشرى چه در گذشته. و چه امروز، از همین گروه است.[۶]

 

ماه مبارک رمضان؛ سراسر خیر و برکت

در بیان فضیلت ماه مبارک رمضان، همین بس که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فرازی فرمود:«إِنَّ أَبْوَابَ الْجَنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَهٌ؛[۷]درهاى بهشت در این ماه باز است.»[۸]

روزه اى که مى گیریم؛ قرآنى که تلاوت مى کنیم؛ غذائى که صرف نیازمندان مى نماییم؛ و خلاصه، تمام کارهاى خیرى که در این ماه انجام مى شود، هر یک از آنها درى از درهاى بهشت است.[۹]

 

مفهوم جود و بخشش

 اگرچه دو واژه جود و بخشش غالباً در یک معنى استعمال مى شود؛ ولى «جود» مرحله بالاتر از «بخشش» است؛ زیرا جود، بخشش بدون درخواست وخوشحال شدن از درخواست مردم و شادگشتن به هنگام بخشش است.».[۱۰]

 

سخن آخر: (عنایتی از نوع بالاترین درجه جود و بخشش)

در قرآن کریم می خوانیم:« بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ[۱۱]؛ هر دو دست خدا گشاده است، و هر گونه بخواهد و بهر کس بخواهد مى بخشد». این مطلب کنایه لطیفى از نهایت جود و بخشش خدا است، زیرا کسانى که زیاد سخاوتمند باشند، با هر دو دست مى بخشند، به علاوه ذکر دو دست کنایه از قدرت کامل و اشاره اى به نعمت هاى«مادى» و «معنوى»است.[۱۲]

 

 پی نوشت:

[۱] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۸۱۲٫

[۲] آیات ولایت در قرآن ؛ ص۱۰۵٫

[۳] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج ۱ ؛ ص۲۱۷٫

[۴] اخلاق در قرآن ؛ ج ۲ ؛ ص۴۲۵٫

[۵] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج ۴ ؛ ص۶۳۸٫

[۶] همان؛ ص ۶۳۹٫

[۷] وسائل الشّیعه؛ ج ۷؛ ص ۲۲۸٫

[۸] والاترین بندگان ؛ ص۱۲۷٫

[۹] همان.

[۱۰] اخلاق در قرآن ؛ ج ۲ ؛ ص۳۸۵٫

[۱۱] سورۀ مائده؛آیۀ۶۴٫

[۱۲] تفسیر نمونه ؛ ج ۴ ؛ ص۴۵۱٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code