«حب الحسین یجمعنا» به بزرگترین جریان مذهبی فضای مجازی تبدیل شد


عقیق:لمانان برجسته فرانسوی به ماکرون نامه سرگشاده نوشتند

«امانوئل ماکرون» ، رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی تفرقه انگیز جمعه گذشته خود پیشنهادهایی را در مورد چگونگی به چالش کشیدن آنچه او آن را «جدایی طلبی اسلامی» می داند ارائه داد. ماکرون در این سخنرانی گفت: اسلام دینی است که امروز در سراسر جهان دچار بحران است و ما فقط این را در کشور خود نمی بینیم. مسلمانان در سراسر جهان نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و بسیاری از آنها سخنرانی ماکرون را که متمرکز بر محافظت از آرمان سکولاریسم فرانسه بود به عنوان تلاشی در راستای منافع راست گرایان افراطی دیدند. این پیشنهاد که به طور رسمی به عنوان لایحه ای در ماه دسامبر ارائه می شود در حقیقت تعمیم یافته قانون ۱۹۰۵ است که دین را به طور رسمی از دولت جدا می کند. «نقیب آزرگی»،بنیانگذار حزب سیاسی اتحادیه دموکرات های مسلمان فرانسه در این باره به الجزیره گفت: در پشت این قانون یک هدف عمدی برای لکه دار کردن نام مسلمانان وجود دارد. وی افزود: این پیشنهاد در حقیقت یک ارتباط مستقیم میان مسلمانان،تروریسم و افراط گرایی ایجاد می کند. آزرگی گفت که از عواقب این لایحه می تواند افزایش اسلام هراسی در سراسر فرانسه باشد. این در حالی است که وزارت کشور فرانسه ۱۵۴ اقدام اسلام هراسانه را در سال ۲۰۱۹ ثبت کرده است که دارای افزایش ۵۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن بوده است. در پاسخ به سخنرانی ماکرون ۱۰۰ مسلمان برجسته فرانسوی نامه ای سرگشاده را امضا کردند و از دولت خواستند تا لکه دار کردن نام مسلمانان به ویژه زنان و مسلمانان طبقه کارگر را متوقف کند. در این نامه آمده است: بدنام کردن زنان مسلمان را متوقف کنید و از تشدید بحث های سیاسی و رسانه ای پوچ جلوگیری کنید. این خواسته ها در اظهارات مربوط به بحث ملی احیا شده در مورد حجاب در فرانسه مطرح شده است. این در حالی است که استفاده از حجاب برای بسیاری از زنان مسلمان در مدارس فرانسه و اداره های دولتی ممنوع شده است.

طرح بهداشتی فوق العاده اربعین موفق شد

اداره بهداشت کربلای معلی روز(جمعه) از موفقیت طرح بهداشتی فوق العاده ویژه زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام) خبر داد و بیان کرد که تقویت تدابیر پیشگیرانه برای مبارزه با ویروس کرونا در صدر برنامه های طرح بهداشتی امسال قرار داشت. «صباح الموسوی» مدیرکل اداره بهداشت کربلا به خبرگزاری نون گفت: طرح فوق العاده بهداشتی ویژه اربعین که ۱۰ روز پیش از شروع این زیارت آغاز شده بود، موفقیت چشمگیری را به ثبت رسانید. الموسوی با اشاره به اینکه مبارزه با همه گیری کرونا و جلوگیری از شیوع آن در صدر اولویت های طرح بهداشتی ویژه اربعین بود، خاطرنشان کرد: در طول این طرح آگاهی شهروندان و زائران را نسبت به ویروس کرونا از طریق تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، نظافت شخصی و شستن دستها با آب و صابون بالا بردیم. وی ادامه داد: علاوه بر این براساس یک اقدام میدانی نسبت به گرفتن تستهای گسترده کرونا از زائران و صاحبان موکب ها اقدام کردیم. در طول این مدت بیش از ۳۵ هزار زائر که دارای موارد اضطراری بودند، مداوا شدند. این مقام بهداشتی عراق همچنین یاد آور شد که درطول این مدت ۶۴۸ نوزاد نیز متولد شدند.

نقشه نیجریه برای شیخ زکزاکی لو رفت

یکی از دختران شیخ زکزاکی گفت: دولت نیجریه قصد دارد در دادگاه بعدی از شاهدان و شهادت دروغ علیه پدرم استفاده کند. در سکوت خبری رسانه ها دادگاه بعدی شیخ زکزاکی بدون هیچ نتیجه ای همچون دادگاه های قبلی این شیخ صبور و مقاوم و همسرش به پایان رسید .در حالی که خانواده ایشان گمان می کردند در این دادگاه حکم به بی گناهی شیخ صادر شود اما با توطئه و کارشکنی دولت نیجریه دادگاه ایشان به جلسه دیگری موکول شد. در همین راستا سرویس بین الملل  با “بدیعه زکزاکی” دختر شیخ زکزاکی به گفت و گو پرداخته است. بدیعه زکزاکی در این گفت و گو در خصوص وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی و همسرشان گفت: همانطور که می دانید هنوز حال شیخ زکزاکی مثل گذشته خوب نیست و ایشان از ناحیه سر،گردن و چشم دچار مشکلاتی هستند و مادر نیز نمی توانند راه بروند. وی  با بیان اینکه جلسه دادگاه ایشان چند روز پیش برگزار شد، افزود: ما فکر می کردیم در این جلسه دادگاه، قاضی حکم به آزادی آنها دهد. آنها پدر را متهم کردند که افرادی را تحریک نموده و آنها  یک ارتشی را به قتل رساندند، در حالی که افراد متهم  که دستگیر شده بودند همه تبرئه و  آزاد شدند. از این رو وکیل پدر نامه ای نوشتند تا کلا این شکایت لغو شود، چرا که کسانی که متهم بودند، آزاد شدند. وی ادامه داد: اما متاسفانه در این جلسه دادگاه، حکم آزادی ایشان صادر نشد و دادگاه بعدی  به دو ماه دیگر افتاد. وی خاطر نشان کرد: با اینکه شیخ زکزاکی  از وکیل خوبی بر خوردار هستند، اما قرار است در دادگاه جلسه آینده از طرف دولت شاهدانی بیاورند و علیه شیخ زکزاکی شهادت دروغ دهند.  دختر شیخ زکزاکی ادامه داد: تمام  کسانی که در  اتفاق و حادثه زاریا در سال  ۲۰۱۵ زندانی شده بودند تبرئه و آزاد شدند. تعداد زندانی ها در در خانه پدر و حسینیه حوادث زاریا حدود  ۲۰۰ نفر بود که متهم به کشتن ارتشی ها بودند. برخی از آنها ۳ یا ۴ سال زندانی بودند و  دادگاه آنها جدا تشکیل می شد تا اینکه ۷ ماه پیش   ۱۰۰ نفر دیگر هم توسط قاضی تبرئه و آزاد شدند. بدیعه زکزاکی خاطر نشان کرد: با اینکه افرادی که گفته بودند پدرم آنها را تحریک کرده تبرئه و آزاد شدند ،لذا بی گناهی پدر ثابت شده و قاضی دادگاه  ثابت کرده بود ارتشی ها متهم به قتل  نیروهای خود هستند . وی تصریح کرد: از حادثه زاریا همه تبرئه و آزاد شدند و جز پدر و مادر من کسی در زندان های نیجریه نیست. البته ممکن است افرادی که در تظاهرات های مختلف  مثل روز عاشورا یا مراسمات دیگر علیه دولت نیجریه شرکت داشتند، کسانی در زندان های دولت نیجریه باشند. 

«حب الحسین یجمعنا» به بزرگترین جریان مذهبی فضای مجازی تبدیل شد

امسال که شیوع کرونا امکان حضور در راهپیمایی اربعین را از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سلب کرده بود، کاربران فضای مجازی با واژگان و هشتگ‌های مختلف ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز کرده‌اند؛ به گونه‌ای که شب و روز گذشته همزمان با اولین ساعات اربعین حسینی کلیدواژه «حب الحسین یجمعنا» به داغ‌ترین کلید واژه فضای مجازی در جهان تبدیل شد و موضوع اربعین حسینی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جهان به بزرگترین جریان بزرگ مذهبی و حسینی روز گذشته جهان تبدیل شد. بسیاری از کاربران توییتری و اینستاگرامی روز گذشته همزمان با اربعین حسینی، صفحات مجازی خود را با دلنوشته‌هایشان درباره جاماندن از زیارت کربلا انباشتند و طوفانی در فضای مجازی به راه انداختند. این اقدام در پی محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر راهپیمایی اربعین به دلیل گسترش بیماری کرونا بود. در این پیام‌ها، جاماندگان اربعینی به جای خالی حاج قاسم و ابومهدی المهندس و همرزمانش در اولین اربعین بعد از شهادت واکنش نشان دادند. فعالیت‌های مجازی شیفتگان امام حسین(ع) در جهان به گونه‌ای بود که در کمتر از سه ساعت از آغاز پویش‌ها و طوفان‌های مجازی، هشتگ حب الحسین یجمعنا، ما ملت امام حسینیم، دلتنگ حرم، رهروان حججی و از بام ایران تا کربلا از سوی کاربران به‌عنوان پنج هشتگ پرتکرار مورد استفاده قرار گرفت.

نرم افزار آثار آیت الله ممدوحی(ره) رونمایی شد

آئین رونمایی از نرم افزار آثار و تألیفات مرحوم آیت الله ممدوحی، با حضور آیت الله علما نماینده ولی فقیه در کرمانشاه، هوشنگ بازوند استاندار و جمعی از مسئولان استان، در دفتر امام جمعه کرمانشاه برگزار شد. این نرم افزار مجموعه‌ای شامل ده اثر استاد ممدوحی، چند لغت نامه و شرح زندگی این عالم بزرگوار است که در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

دکتر ” علیپور” درگذشت

همزمان با روز اربعین حسینی، دکتر «ابراهیم علیپور» از فضلای حوزه علمیه قم و استاد فلسفه دانشگاه، دار فانی را وداع گفت. مرحوم دکتر علیپور عضو هیأت علمی و رییس “پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی” دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود و ریاست “پژوهشگاه مطالعات اسلامی” جامعة الزهراء علیهاالسلام را نیز بر عهده داشت. ایشان که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، پس از دو هفته بستری در “بیمارستان کامکار – عرب نیا”ی شهر قـم، غروب امروز پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ (مصادف با اربعین حسینی ۱۴۴۲) چشم از جهان فرو بست.مرحوم دکتر ابراهیم علیپور از آن دسته فضلای حوزه علمیه قم بود که به علوم عقلی نیز علاقه فراوان داشت. وی پس از پایان دروس سطح حوزوی، علاوه بر شرکت در درس خارج اساتید عالی حوزه علمیه قم، به تحصیل در دانشگاه پرداخت. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه از دانشگاه مفید و دکترای فلسفه و کلام اسلامی را از دانشگاه قم کسب کرد. دکتر علیپور از سال ۱۳۸۵ تاکنون عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود و پیش از آن نیز به مدت دو سال در هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) عضویت داشت، وی همچنین همکار علمی مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی، مدیر کلان پروژه اسلام و نیازهای انسان معاصرو عضو شورای نشر انتشارات جامعة الزهراء(س) نیز بود. – آثـار:از مرحوم دکتر علیپور مقالات، سخنرانی ها و کتاب های زیادی ر جای مانده است؛ از جمله: کتاب هایی با نامهای “درآمدی بر چیستی فلسفه اسلامی”، “چیستی و نیازهای انسان معاصر”، “هست ها و بایسته های فلسفه اسلامی”؛مقالات علمی با عناوین “مسئولیت های اخلاقی انسان معاصر”، “رابطه هستی و انسان؛ اقتضائات و موانع”، “فلسفه عدالت امام علی(ع)”، “شهید مطهری؛ فیلسوفی نواندیش”؛و سخنرانی علمی با موضوع “نقش سنت گرایان در گرایش مردم غرب به اسلام”.آن فقید در نگارش کتاب های “مأخذشناسی علوم عقلی اسلامی” و “مأخذشناسی تاریخ فلسفه اسلامی” نیز مشارکت داشت. او همچنین در طول حیات خود، مقالات فرهنگی و اجتماعی در بیش از ۲۰ موضوع از جمله “اسلامی شدن دانشگاه ها”، “اصلاحات در حوزه”، “نقد و بررسی تبلیغات سنتی در حوزه”، “مفهوم شناسی عدالت علوی” و “ولایت پذیری حضرت زهراء(س)” به نگارش درآورد. – همایش های علمی:دکتر علیپور، دبیری علمی بیش از ۶۰ نشست تخصصی در موضوعات فلسفه، کلام، فلسفه دین، فلسفه اخلاق، عرفان، معرفت شناسی را در کارنامه خود داشت. او دبیر علمی “همایش ملی نواندیشی دینی”، قائم مقام “همایش بین المللی آموزه های دینی و مسأله نفس و بدن”، دبیر بخش فلسفه اسلامی “کنگره روز جهانی فلسفه” و دبیر اجرایی “همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری” بود.           دکتر علیپور سابقه تدریس در دانشگاه قم، دانشگاه باقر العلوم(ع)، جامعة المصطفی(ص) العالمیة، مدرسه عالی معصومیه، مرکز تربیت مدرس خواهران و مدرسه حجتیه را داشت. – مسؤولیت های اجرایی:وی همچنین دارو و ارزیاب کتاب سال حوزه، مقالات همایش روز جهانی فلسفه، مجله نقد و نظر، مقالات همایش بین المللی آموزه های دینی و مسئله نفس و بدن، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی، کتاب شناسی حکمت اسلامی ۲، مقالات همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد مطهری، مقالات دانشنامه امام خمینی(ره)، جشنواره علمی شیخ طوسی، مجله علمی تخصصی نامه جامعه ویژه فلسفه و کلام و پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی بود. ریاست “پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی” دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و ریاست “پژوهشگاه مطالعات اسلامی” جامعة الزهراء (علیهاالسلام) آخرین مسؤولیت های کلان اجرایی مرحوم دکتر ابراهیم علیپور در عرصه پژوهش بود.

رئیس هیئت داوران مسابقات قرآن مالزی دار فانی را وداع گفت

سازمان توسعه اسلامی مالزی (Jakim) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیموزی یحیی» بعد از ظهر دیروز در حالی که در بیمارستانی در ایالت «سلانگور» بستری بود، دار فانی را وداع گفت. وی که مبتلا به کرونا بود براثر عوارض قلبی و عروقی ناشی از این بیماری در سن ۵۸ سالگی درگذشت. پیموزی یحیی که در سال ۱۹۶۱ در ترنگانو به دنیا آمده بود، در رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه مالایا کارشناسی ارشد گرفت. او در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ معاونت توسعه انسانی جاکیم را بر عهده داشت. «محیی الدین یاسین»، نخست‌وزیر مالزی در پیامی با تسلیت به خانواده وی، درگذشت پیموزی را خسارتی برای کشور و سازمان های اسلامی این کشور دانست. پیکر این فعال اسلامی امروز در منطقه گومبک در استان سلانگور به خاک سپرده شد.

دومین نامه حجت الاسلام کشوری به آیت الله علوی بروجردی رسید

حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری در نامه ای به آیت الله علوی بروجردی به برخی سخنان این استاد حوزه واکنش نشان داد که متن این نامه بدین شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام استاد محمد جواد علوی بروجردی سلام علیکم مصاحبه اخیرتان با یک رسانه و دفاع عجیب شما از اقتصاد سرمایه داری، باعث گردید تا خیل طرفداران تحول در حوزه های علمیه پرسش های فراوانی را از جنابعالی و نشست دوره ای اساتید بپرسند. اضافه بر پرسش های فنی علماء و فضلای تحول خواه حوزه، دو پرسش دیگر را برای بررسی بیشتر مطرح می کنم. توفیق برخورد عالمانه با این سوالات را برای شما مسئلت دارم.  پرسش اول اینکه: از تاثیر پذیری برخی فقهاء و جریان های حوزوی از ایده های مارکسیستی سخن گفته اید. -بر فرض پذیرش ادعای شما- چرا از تاثیر پذیری برخی شخصیت های حوزوی مانند مرحوم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و خودتان از نظام سرمایه داری سخنی به میان نمی آورید!؟ بازخوانی حوادث تاریخی باید مبتنی بر روش و متکی به استنادات دقیق باشد. با برجسته سازی برخی ارجاعات تاریخی و نادیده گرفتن برخی ارجاعات دیگر، تحلیلی دقیق از  شخصیت ها و حوادث نخواهید داشت. برای تصحیح این نوع از تحلیل های تاریخی، الگوی فقهی روایت را پیشنهاد داده ایم؛ که می توانید از آن در تحلیل حوادث دهه های ۲۰ و ۳۰ شمسی- که دوران بروز جدی تر تفکرات کمونیستی در ایران است-  و تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی بهره ببرید.  همانطور که می دانید نظام کارشناسی کشور در دهه اول انقلاب اسلامی رویکردهای سوسیالیستی داشته و از دهه دوم انقلاب اسلامی هم باتدبیر مرحوم هاشمی رویکردهای سرمایه داری را مکرراً تا امروز اجرائی نموده است. سازمان برنامه و بودجه تاکنون نسبت به شعار اصلی انقلاب مبنی بر نفی کارآمدی شرق و غرب در اداره جامعه، بی تفاوت و نافهم باقی مانده است و البته راه علاج تذبذب این سازمان میان مکاتب مختلف اقتصادی توجه جدی حوزه های علمیه و دروس خارج فقه به الگوی پیشرفت اسلامی است؛ که در این مورد هم جنابعالی و نشست دوره ای اساتید کارنامه موفقی ندارید. در پایان مباحث این بخش، سخن جنابعالی در مذمت گرایش به دیدگاه های کمونیستی را با مذمت گرایش به دیدگاه های اقتصاد آزاد تکمیل می کنم؛ اساساً  همه اجتهاد های مبتنی بر پیش فرضهای غربی و شرقی و عرفی و مصلحتی و… مذموم و فاقد حجیت است.  پرسش دوم آنکه: به چه دلیل فقدان یا کمبود نص درباره برخی مسائل مانند تورم، رشد اقتصادی، جراحی و … را دلیلی بر عدم ورود اسلام به اقتصاد، طب و…  تلقی کرده اید؟ مگر نمی دانید برای حل یک مسئله گاهی چند راه حل وجود دارد و در این میان باید راه حلی را انتخاب کرد که ریشه یابی دقیق تری از معضلات ارائه می کند. به عنوان مثال راه حل فقهی مسئله تورم، پذیرش پول غیر اعتباری و دارای مالیِّت است و لازم نیست شارع با الگوهای ناکارآمدی مانند اعمال سیاست های انقباضی بر طرف تقاضا و محدود کردن تقاضای کل برای علاج تورم برنامه ریزی کند. توضیح بیشتر اینکه: بخش اعظمِ تورم فعلی محصول خلق پول اعتباری و معادله نشر اسکناس و معادله تعیین نرخ برای ارز واسط است و با تغییر تعریف پول از پول اعتباری به پول دارای مالیّت، این نوع از تورم حذف می شود. در بخش تکمیلی هم روایات و آیات مرتبط با احتکار، کم فروشی، انصاف، اقاله، خیار، ربح و…  ابزارهائی کارآمد برای رهائی از  تورم ناشی از حرص محسوب می شوند. (رجوع شود به الگوی فقهی مدیریت تورم)  همچنین کارکرد ترکیبی روایات و آیات مرتبط با اصل مترقی “عمومی شدن تجارت” و روایات و آیات مرتبط با “طبقه بندی فقهی مشاغل” زیر ساختی بی بدیل برای رشد اقتصادی می سازند؛ که البته معایبِ معادلات سرمایه داری برای ایجاد رشد اقتصادی را هم ندارند. معادلات مرتبط با رشد اقتصادی در نظام کثیف سرمایه داری، رشد ناشی از تولید فحشاء، ترور، خبائث و… ‌را در جدول رشد اقتصادی محاسبه و تشویق می کند و در مسئله توزیع سود هم از ایجاد عدالت عاجز می شود!   درباره طب مظلوم اسلامی هم به اطلاع جنابعالی می رسانم که این طب در سه بخش درمان، پیشگیری و تولید دارو دارای مزیت های غیر قابل انکار در رقابت با طب سلولی و ناکارآمد موجود است. این طب در بخش درمان بیماری های کثیر الابتلاء عصر مدرنیته مانند:  بیماری های غیر واگیر با اولویت بیماری های قلبی و عروقی خصوصاً فشار خون و دیابت، بیماریهای عفونی مانند: ایدز، سل، وبا، هپاتیت، بیماریهای مقاربتی، بیماریهای روحی مانند: افسردگی، جنون، بیماری های ماورائی و سوء تغذیه کودکان و مادران و الگوی غلط انعقاد نطفه، دارای راه حل های مجرب، آزموده و موثر است.   همچنین در بخش پیشگیری از بیماری ساختار نه بخشی طب اسلامی برای پیشگیری از بیماری قابل مقایسه و رقابت با ساختار سه بخشی پیشگیری از بیماری در فصل سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است. (رجوع شود به نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری) این طب کارآمد در بخش تولید دارو هم با تغییر تعریف دارو و میکروب، داروهای ارزانتر و موثرتری تولید می کند. پیشنهاد همیشگی ما درباره اثبات کارآمدی درمانهای طب اسلامی اجرای طرح لقمان است. در این طرح با رعایت اصل شرعی اختیاری بودن انتخاب طبیب، کارکرد نسخه های طب اسلامی درباره بیماری های کثیرالابتلاء با کارکرد نسخه های مکاتب دیگر طبی -در یک دوره زمانی مشخص- مقایسه و همه اطلاعات بالینی و غیر بالینی آن ثبت می گردد.   در پایان، پیشنهاد می کنم اجازه دهید الگوی تنقیح سوال و موضوع – پیشنهادی مدرسه هدایت- را برای شاگردان شما تشریح کنم تا الگوی موضوع شناسی در مواجهه با موضوعات مدرنیته ارتقائی روشمند و قابل تفاهم یابد. امیدوارم گفتگوهای فقهیِ عمیق و جدی با جنابعالی و سایر فضلای نشست دوره ای اساتید ادامه یابد. خیرخواهی حقیر را بپذیرید.

«محمدرضا شجریان» درگذشت

 محمدرضا شجریان در بیمارستان جم تهران درگذشت. محمدرضا شجریان در ۱۴ مهر با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل و پس‌ از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود. گفته می شود بر اساس تصمیم خانواده شجریان پیکر آن مرحوم برای تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد.

کرونا آیت الله علوی بروجردی را قرنطینه کرد

آیت الله علوی بروجردی درپی احساس کسالت بعد از درس خود در روز پنجشنبه(۱۰ مهرماه)، به قرنطینه خانگی رفت. حجت الاسلام ترابی مسئول دفتر آیت الله علوی بروجردی در گفت و گویی بیان داشت: آیت الله علوی بروجردی درپی احساس کسالت بعد از درس خود در روز پنجشنبه(۱۰ مهرماه)، به قرنطینه خانگی رفت. وی با بیان اینکه تست کرونای آیت الله علوی بروجردی روز دوشنبه مثبت اعلام شد، افزود: در حال حاضر، حال نسبی ایشان خوب است و کارهای علمی و گفت وگوهای خود را از منزل پیگیری می کنند.

پیکر طلبه شهید در زاهدان تشییع شد

پیکر مطهر طلبه شهید لال بخش شُهْلی بُر، با رعایت پروتکل های بهداشتی بر روی دستان طلاب و مردم این خطه شهید پرور تشییع شد. به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زاهدان، پیکر مطهر طلبه شهید “لال بخش شُهْلی بُر” اعزامی از مدرسه علمیه امام امیرالمومنین (علیه السلام) شهرستان ایرانشهر که در عملیات والفجر۳ در منطقه مهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پس از ۳۷ سال به آغوش میهن اسلامی بازگشت، با رعایت پروتکل های بهداشتی بر دستان طلاب و مردم شهید پرور زاهدان تشییع شد. پیکر مطهر این طلبه شهید از فرودگاه شهرستان زاهدان مورد استقبال حجت الاسلام والمسلمین محامی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان زاهدان، پرسنل مدیریت حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان و جمعی از طلاب و مردم قدرشناس قرار گرفت. همچنین پس از اقامه نماز ظهر و عصر مراسم یادبودی باحضور خانواده  شهید والا مقام، طلاب و اساتید حوزه و جمعی از مردم متدین زاهدان، در مدرسه علمیه امام صادق (علیه السلام) شهرستان زاهدان با همکاری مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری به ایراد سخنرانی پرداخت. گفتنی است، شهید لال بخش شُهْلی بُر متولد ۱۳۴۸ از شهدای روحانی دفاع مقدس است.

سوئدی به قرآن‌ستیز دانمارکی پناه داد

رسانه‌های سوئدی از اعطای تابعیت سوئدی به راسموس پالودن، قرآن‌ستیز و اسلام‌ستیز دانمارکی، خبر دادند. این تابعیت سه روز پیش به پالودن داده شد؛ در حالی که وی رهبر حزب اسلام‌ستیز «استرام کورش» سوئد است و موضع‌گیری‌های ضد قرآنی‌اش تحریک احساسات و خشم مسلمانان را در پی داشته است. راسموس پالودن پس از دریافت تابعیت سوئدی اعلام کرد که امیدوار است بتواند فعالیت‌های زیادی در سوئد انجام دهد. وی اواخر ماه آگوست میلادی طراح برنامه سوزاندن قرآن در شهر «مالمو» سوئد بود؛ اقدامی که اعتراض اقلیت مسلمان این کشور را در پی داشت. پلیس سوئد پیش از اجرای برنامه قرآن‌سوزی در مالمو، پالودن را در مرزهای این کشور متوقف و برای دو سال از ورود به سوئد منع کرده بود. این سیاستمدار اسلام‌ستیز پس از اعلام ممنوعیت ورود به سوئد در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد که وی از طریق سفارت سوئد در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، برای اخذ تابعیت سوئدی درخواست داده و این تابعیت را به این دلیل که پدرش اصالتاً سوئدی است، دریافت خواهد کرد. این افراط‌گرای دانمارکی به دشمنی با اسلام معروف است و پیش از انتخابات دانمارک در سال ۲۰۱۹ تخلیه این کشور از مسلمانان را خواستار شده بود؛ اما در این انتخابات رأی نیاورد و موفق به ورود به پارلمان نشد.

نیروهای مسلح به دستور رهبر معظم انقلاب لبیک گفت

ستادکل نیروهای مسلح طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان ویروس کرونا در ۸ ماه گذشته توسط بیمارستانها و مراکز درمانی نیروهای مسلح، پس از صدور فرمان فرمانده معظم کل قوا به سردار سرلشکرپاسدار محمد باقری، رییس ستادکل نیروهای مسلح درتارخ۱۳۹۹/۰۷/۱۷ کلیه مراکز درمانی و بیمارستانهای نیروهای مسلح با حداکثر ظرفیت در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت.

مراسم اربعین در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد

در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم که به علت رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار شد، آقای مطیعی به قرائت زیارت اربعین و ذکر مصیبت پرداخت.

اروپا برای «اربعین» کمپین زد

گروهی از ساکنان اروپا یک کمپین بین المللی را برای رساندن پیام اربعین به مردم بیشتر کشورهای اروپایی آغاز کردند. این گروه با سه کامیون حامل تصاویر راهپیمایی اربعین، از توزیع کتابچه، ماسک، آب و گل و صحبت کلامی با مردم، از شهرهای مختلف کشورهای اروپایی عبور می کنند تا شخصیت امام حسین (علیه السلام) و واقعه کربلا را معرفی کنند تا به پیام اربعین برای مردم سراسر اروپا برسانند. این کمپین از هلند و بلژیک عبور کرده و هم اکنون در فرانسه رسیده است و در روزهای آینده به سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا نیز خواهد رسید.

رهبر شیعیان پاکستان علم انتقاد را برافراشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی رهبر شیعیان پاکستان در پیام اربعین حسینی گفت: شخصیت مقدس و اهداف حضرت امام حسین علیه السلام آفاقی است، حضرت امام حسین علیه السلام را تمامی فرقه های دنیا قبول دارند و احترام می‌گذارند و یاد فداکاری آن حضرت و یارانشان را گرامی می‌دارند و ذات امام عالی مقام برای انسانیت یک الگوی حسنه است. وی افزود: پس از کربلا این مشخص شده است که هرجای دنیا که مبارزه با ظلم و جبر باشد یا انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای آنها امام حسین علیه السلام رهبر و سالار است و به همین دلیل نهضت های دنیا که از امام حسین علیه السلام الگو گرفتند و مبارزه کردند امروز بر ظلم غالب آمده و موفقیت به دست آوردند و محبت به ذات ایشان باعث نجات در دنیا و آخرت است. رهبر شیعیان پاکستان درگیری نهاد های امنیتی کشور با عزاداران در بعضی از شهرهای این کشور را محکوم کرد و اظهار داشت: مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام باعث ترویج فرهنگ حسینی و فکر حسینی است و انجام رسومات مذهبی در پاکستان حق قانونی شهروندان این کشور است و سلب این آزادی با قانون اساسی کشور تضاد دارد. وی در پایان اعلام کرد: برای برگزاری عزاداری امام حسین علیه السلام در پاکستان هیچ مجوزی لازم نداریم، این یک فریضه قانونی دولت است که امنیت و آرامش عزاداران را تامین کند، شیعه و سنی در کشور مثل برادر دارند زندگی می‌کنند و دولت هم درباره عزاداری باید با دقت تصمیم بگیرد.

مساجد لیبی بازگشایی شدند

از جمعه مساجد طرابلس پایتخت لیبی و شهرهای اطراف آن که ۷ ماه به دلیل محدودیت‌های کرونا تعطیل شده بودند بازگشایی شده و با نصف ظرفیت همیشگی کار خود را از سر گرفتند. مساجد در طرابلس پایتخت لیبی و شهرهای اطراف آن که تقریبا ۷ ماه به عنوان بخشی از محدودیت‌های شدید برای مهار ویروس کرونا دستور تعطیلی آن‌ها داده شده بود، سرانجام بازگشایی شدند. لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی در ۲۰۱۱ با جنگ داخلی درگیر است، در ماه مارس شاهد نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا بود و از آن زمان شاهد افزایش آلودگی سرتاسری بوده است. طبق آخرین آمار رسمی ، بیش از ۴۱ هزار مورد تایید شده ویروس و ۶۲۱ مورد مرگ در لیبی ، کشوری با کمتر از هفت میلیون نفر ، وجود داشته است. دولت توافق ملی مستقر در طرابلس، پایتخت لیبی، اجازه بازگشایی مساجد را با رعایت اصول بهداشتی داده است. داشتن ماسک صورت و حفظ و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از جمله ضروریات برای بازگشایی مساجد اعلام شده‌اند. از نمازگزاران همچنین خواسته شده بود که سجاده مخصوص به همراه داشته باشند. امام جماعت مسجد جعفر بن ابی طالب در حومه غربی جانزور به خبرنگاران گفت که یک کمپین «آگاهی رسانی» در این زمینه ایجاد شده است. عبدالمنعم الریانی گفت: ما بروشورهایی را آماده‌ کرده‌ایم و شروطی را طبق درخواست‌ها و دستورالعمل‌های دولت برای اقامه نماز در مساجد که به ما ابلاغ شده را در این بروشورها آورده‌ایم. وی گفت که این دستورالعمل ها تعداد نمازگزاران در نمازخانه ها را در مساجد به نصف سطح  پیش از بحران کرونا رسانده است و به این ترتیب ظرفیت مساجد کاهش یافته است ومساجدی که نتوانند از محدودیت های دولت پیروی کنند ، تعطیل می‌شوند. وقتی اولین موارد ویروس کرونا در اواسط ماه مارس ظاهر شد، به تعطیلی مساجد در سراسر کشور دستور داده شد، اگرچه در برخی از شهرها و نواحی این ممنوعیت نادیده گرفته شد.

صدای اذان بعد از ۲۷ سال در قره‌ باغ طنین‌انداز شد

رسانه‌های ترکیه با انتشار گزارش‌هایی درباره طنین انداز شدن صدای اذان و برپایی نماز توسط مسلمانان در قره‌باغ در جریان درگیری نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از این کار ابراز خوشحالی کرده‌اند. روزنامه صباح نوشت: جمهوری آذربایجان ۲۵ نقطه دیگر را از اشغالگران ارمنستان پس گرفته است. صدای اذان بار دیگر در این نقاط به گوش می‌رسد. این روزنامه در تیتر اول خود نوشته بود صدای اذان بعد از ۲۷ سال در قره‌باغ طنین‌انداز شد. روزنامه ینی شفق نیز در تیتر اصلی خود به طنین اذان بعد از ۲۸ سال اشاره ‌کرد و از آزادی ۲۲ منطقه مسکونی دیگر خبر ‌داد. روزنامه ینی آکیت و ملیت نیز از شنیده شدن صدای اذان در قره باغ ابراز خوشحالی کردند. بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد.

مسجد تاریخی الازهر مصر دچار حریق شد

رسانه های محلی از حریق در مسجد تاریخی الازهر مصر خبر دادند. بر این اساس، ناصر رمضان، رئیس شهرداری بخش مرکزی قاهره اعلام کرد نیروهای دفاع شهری موفق شدند آتش سوزی که چهارشنبه شب در مسجد تاریخی الازهر رخ داد، مهار کنند. این آتش سوزی به ساختمان مسجد و محل اقامه نماز آسیبی نرساند. آتش سوزی در یک اتاق کوچک در دست ساخت رخ داده است. وی ضمن تأکید بر این که در این آتش سوزی به کسی آسیبی وارد نشد گفت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد آتش سوزی به علت اتصال برق بوده است. مسجد الازهر در منطقه الدرب الاحمر، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تاریخی پایتخت مصر واقع شده است. در این منطقه نزدیک به ۶۵ بنای تاریخی اسلامی از جمله مسجد و مقام رأس الحسین وجود دارد. مسجد الازهر نه تنها یک مسجد برای نمازگزاران بلکه یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوره فاطمیان در مصر است و قدمت آن به بیش از هزار سال می‌رسد. این مسجد همچنین از قدیمی‌ترین مساجدی است که در سال ۳۶۱ هجری قمری (۹۷۲ میلادی) در شهر قاهره بنا شده است تا علاوه بر مسجدی برای نماز خواندن، دانشگاهی برای تدریس علوم و معارف اسلامی باشد. این مسجد تا کنون چند بار ترمیم شده است که آخرین آن‌ها در سال ۲۰۱۸ بود.

حضور میلیونی زائرین زیارت اربعین ثبت شد

آستان مقدس حضرت عباس(علیه السلام)، شمار زائران شرکت کننده در مراسم زیارت اربعین را ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد. تولیت آستان مقدس حضرت عباس(علیه السلام) در بیانیه ای اعلام کرد که تعداد شرکت کنندگان در مراسم زیارت در کربلا در سال جاری به بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. در این بیانیه آمده است که براساس سامانه شمارش الکترونیک نصب شده در ورودی های اصلی شهر کربلای معلی، تعداد زائران ثبت شده در این سامانه از نهم صفر تا اواسط روز بیستم صفر سال ۱۴۴۲ هجری قمری، ۱۴ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۳۰۸ بوده است. آستان مقدس حضرت عباس(علیه السلام) شمارش زائرین اربعین در سال گذشته را ۱۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۵۵ نفر اعلام کرده بود. شهر کربلای معلا در ماه صفر طبق سنتی دیرین به عمر بیش از ۱۳ قرن، میزبان زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام و برادر ایشان حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در مراسم اربعین است.پ

سازمان ملل به میانمار درخواست نامه داد

دیده‌بان حقوق بشر از دولت میانمار خواست به بازداشت ظالمانه ۱۳۰ هزار مسلمان روهینجایی در استان راخین که در اردوگاه‌های کثیف سکونت دارند و حقوقشان نقض می‌شود، پایان دهد. دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی درباره بازداشت جمعی مسلمانان روهینجا در استان راخین میانمار به شرایط غیر انسانی ۲۴ اردوگاه و اماکنی شبیه به اردوگاه و محدودیت‌های اعمال شده بر آن‌ها درباره وضعیت معیشتی، رفت و آمد، آموزش، خدمات پزشکی، غذا و مسکن پرداخت. بازداشت‌شدگان در اردوگاه‌ها با میانگین بالایی از سوءتغذیه، بیماری و مرگ کودکان و مادران مواجه هستند. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، نقض‌های صورت گرفته علیه روهینجا از پاکسازی نژادی و ظلم نوعی جنایت‌های ضد بشری است و جنایت‌هایی جمعی که ارتش در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در استان راخین مرتکب شده، در حد جنایت کشتار جمعی است. شاینا بوشنر، پژوهشگر و تهیه کننده این گزارش گفت: دولت میانمار ۱۳۰ هزار تن از مسلمانان روهینجایی را برای هشت سال در شرایط غیرانسانی بازداشت کرده است. تا زمانی که سیم‌های خاردار قطع نشده و به روهینجایی‌ها اجازه بازگشت به منازلشان و حمایت قانونی کامل داده نشده، ادعاهای دولت که ارتکاب جنایت علیه آن‌ها را تکذیب می‌کند، فایده‌ای ندارد. این گزارش با استناد به بیش از ۶۰ مصاحبه با روهینجایی‌ها و مسلمانان کامان و امدادرسانان و بیش از ۱۰۰ سند و گزارش داخلی و دولتی و گزارشات سازمان ملل و نهادهای غیردولتی استناد دارد که نشان دهنده مخالفت دولت میانمار با بهبود آزادی رفت و آمد و شرایط معیشتی در اردوگاه‌ها است. دولت میانمار سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که شروع به بستن اردوگاه‌ها می‌کند و نوامبر ۲۰۱۹ استراتژی ملی برای اسکان مجدد آوارگان در داخل و بستن اردوگاه‌هایشان به راه انداخت. در بنگلادش در اردوگاه‌های شلوغ یک میلیون آواره روهینجایی زندگی می‌کنند که بیشترشان از جنایت‌های ارتش میانمار بعد از اوت ۲۰۱۷ فرار کرده بودند.

 

منبع:حوزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code