وسط بهشت جایگاه چه کسانی است؟



عقیق:پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان را از منظر معظم له منتشر می سازد که رسانه رسمی حوزه آن را انعکاس خواهد داد.

 

دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان

«اللهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ ابْوابَ فَضْلِکَ، وَانْزِلْ عَلَىَّ فیهِ‏ بَرَکاتِکَ، وَوَفِّقْنى‏ فیهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِکَ، وَاسْکِنّى‏ فیهِ بُحْبُوحاتِ‏ جَنَّاتِکَ، یا مُجیبَ دَعْوَهِ الْمُضْطَرّینَ؛ خدایا در این ماه درهاى لطف و کرمت را به رویم بگشا، و برکاتت را بر من نازل کن، و بر اسباب خشنودیت موفّقم بدار، و در میان بهشتت ساکنم کن اى اجابت کننده درخواست درماندگان»[۱]

تبیین گسترۀ رحمت الهی؛ مفهوم شناسی «ابواب الهی» و بازشناسی رفتار کریمانه خداوند با بندگان به ویژه در ماه مبارک رمضان، از جمله مهمترین نکاتی است که در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان به آن پرداخته شده است.

 

رمضان؛ ماه گشایش دروازه های رحمت

«مفتاح» و کلید همه درهاى بسته در دست قدرت خداست.[۲] لذا تعبیر به‏ « افْتَحْ » اشاره به وجود خزائن رحمت الهى در ماه رمضان است؛ این خزائن به محض گشوده شدن، بر خلایق جارى مى‏شوند، و نیاز به چیز دیگرى نیست، و هیچ کس مانع از آن نتواند شد.[۳]،[۴]

 

معنی «ابواب»

مسلّم است که هر کس بخواهد وارد خانه‏اى شود باید از در وارد گردد،[۵] و گشایش‏ درب نیز تنها با «کلیدهاى رمز» ممکن است.[۶]

به عنوان نمونه ایمان، باز کننده درب‏ نیکى و احسان، دور کننده شیطان و موجب خشنودى خدا است .‏[۷]

هم چنین زبان یک عضو کلیدى است براى اصلاح ذات البین، نصیحت خلق، امر به معروف و نهى از منکر.[۸]

و یا تقواى الهى کلید گشایش هر درى‏ است و ذخیره رستاخیز و سبب‏[۹]آزادى از هرگونه بردگى (شیطان) و نجات از هرگونه هلاکت![۱۰]،[۱۱].

نابغه و اندیشمند آن کسى است که بتواند بر یکى از کلیدهاى رمز سعادت و کمال، دست یابد.[۱۲]

 

خدایا با فضلت با ما رفتار کن نه عدلت!

خداوند هنگامى که فرد تصمیم بر گناه مى‏گیرد تا عمل نکرده چیزى بر او نمى‏نویسد و بعد از عمل تنها یک گناه ثبت می­کند؛[۱۳] این نهایت لطف و فضل‏ الهى بر انسان است که نیت گناه را بر او مى‏بخشد، و فعل گناه را بر طبق موازین عدالت جزا مى‏دهد، ولى در مسیر اطاعت هر نیتى حسنه‏ است، و هر کار نیکى را بر طبق تفضل پاداش مى‏دهد، نه بر میزان عدل‏، و این تشویقى است براى انجام اعمال نیک.[۱۴]

 

شب قدر؛ شب نزول برکات الهی

ماه رمضان ماه نزول برکات الهی ‏ است؛ که از همه مهمتر نزول‏ قرآن مجید«این مائده بزرگ آسمانى» در شب قدر است.[۱۵]

اکنون باید فکر کرد که وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مى‏شوند و بر مؤمنان سلام مى‏کنند چه لذت و لطف و برکتى دارد؟! وقتى ابراهیم( ع) را در آتش نمرودى افکندند فرشتگان آمدند و بر او سلام کردند، و آتش بر او گلستان شد، آیا آتش دوزخ به برکت‏ سلام فرشتگان بر مؤمنان در شب قدر«برد» و«سلام» نمى‏شود؟[۱۶]

 

 رضایت خالق یا مخلوق؟!                                             

در بسیارى از موارد رضاى خلق و خالق در مقابل هم قرار مى‏گیرند؛ اگر رضاى خالق را طلب کنیم از رضاى خلق جدا مى‏شویم و اگر رضاى خلق را طلب کنیم از رضاى خالق جدا مى‏شویم، در این جا[۱۷] انسان باتقوا رضایت خدا را بر همه مقدّم مى‏دارد، مردم هم باید به دنبال آن راضى شوند؛ اگر راضى شدند چه بهتر وگرنه خودشان مى‏دانند. اگر ما به این مرحله رسیدیم مرحله عالى تقواست.[۱۸]

 

میانه بهشت جایگاه چه کسانی است؟

از روایات اسلامى به خوبى استفاده مى‏شود که میانۀ بهشت، «جنات الفردوس» را شامل می گردد؛ پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمود: «… فَانَّهُ وَسَطُ الجنَّهُ وَ اعْلى الجنَّهِ…؛ هنگامى که از خداوند متعال‏ تقاضا مى‏کنید، فردوس را تقاضا کنید که وسط بهشت‏، و قسمت اعلى و برتر آن است و بر فراز آن عرش خداست و از فردوس نهرهاى بهشتى سرچشمه مى‏گیرد»!.[۱۹]،[۲۰]

بنابر کلام وحی ، میانۀ بهشت جایگاه کسانی است که «ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند جنات فردوس وسیله پذیرائى از آنان خواهد بود»[۲۱]،[۲۲]

 

سخن آخر: (اجابت دعای مضطر)

در آن هنگام که تمام درهاى عالم اسباب به روى انسان بسته مى‏شود و از هر نظر درمانده و مضطر مى‏گردد، تنها کسى که مى‏تواند قفل مشکلات را بگشاید و نور امید در دل ها بیفکند؛ ذات پاک اوست و نه غیر او.[۲۳]

 

پی نوشت:

[۱] کلیات مفاتیح نوین، ص: ۸۱۶٫

[۲] همان؛ ص ۲۷۲٫

[۳]سورۀ فاطر؛ آیه ۲؛ تفسیر نمونه؛ ج ۱۸؛ ص ۱۸۹٫

[۴] لغات در تفسیر نمونه ؛ ص۶۵۷٫

[۵] آیات ولایت در قرآن ؛ ص۴۶۰٫

[۶] خدا را چگونه بشناسیم ؛ ص۱۳٫

[۷] ترجمه گویا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه ؛ متن‏وترجمه(ج‏۱) ؛ ص۶۱٫

[۸] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏۱ ؛ ص۹۴٫

[۹] اخلاق در قرآن ؛ ج‏۱ ؛ ص۹۳٫

[۱۰] نهج البلاغه، خطبه ۲۳۰٫

[۱۱] اخلاق در قرآن، ج‏۱، ص: ۹۴٫

[۱۲] خدا را چگونه بشناسیم ؛ ص۱۳٫

[۱۳] اصول کافى؛ ج ؛۲؛ ح ۱ و ۲٫

[۱۴] تفسیر نمونه، ج‏۲۶، ص: ۲۲۹٫

[۱۵] مثالهاى زیباى قرآن ؛ ج‏۱ ؛ ص۸٫

[۱۶] همان ؛ ج‏۲۷ ؛ ص۱۸۶٫

[۱۷] مشکات هدایت ؛ ص۱۲۳

[۱۸] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص۱۹۰٫

[۱۹] روح‏المعانى؛ ج ۱۶؛ ص ۴۷٫

[۲۰] پیام قرآن، ج‏۶، ص ۲۶۸٫

[۲۱] سورۀ کهف؛ آیۀ۱۰۷٫

[۲۲] پیام قرآن ؛ ج‏۶ ؛ ص۲۶۷٫

[۲۳] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۳۱٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code